Frågor & svar
Vi har samlat svaren på de mest frekventa frågorna för att göra din biluthyrningsupplevelse så smidig som möjligt.
Om du inte hittar svaret på din fråga nedan, kontakta oss eller fyll i formuläret längst ner på sidan, och vi kommer att hjälpa dig på alla sätt vi kan.
Vid hämtning måste du och eventuell ytterligare förare som önskar registrera sig som sådan, presentera följande intyg och dokument:
- Hyrvouchern.
- Ett permanent körkort med förarens namn (ett plastkörkort med foto).
- Internationellt körkort med förarens namn (för resa utanför EU och USA)
- Ett pass med förarens namn.
- Internationellt kreditkort med förarens namn. Observera att kreditkorts pinkod (din hemliga 4-siffriga kod) krävs.
Dessutom rekommenderar vi att du i förväg bekantar dig med destinationens trafiklagar före din ankomst.
Vid hämtning av bilen Vi rekommenderar att du läser igenom avtalsvillkoren innan du skriver under dem. Om du upptäcker, innan du skriver under biluthyrningsavtalet, en diskrepans mellan avtalsvillkoren i vouchern och vad som anges i biluthyrningsavtalet, var vänlig och meddela oss.
Vid hämtning av bilen är det värt att kontrollera att alla nödvändiga dokument finns i hyrbilen, inklusive bilens licens, bilförsäkring, nödtelefoninformation samt en varningstriangel, nödutrustning för att laga en punktering tills du kommer till en verkstad, osv. Se även till att eventuella repor eller skador på fordonet är markerade och listade på ditt undertecknade hyresavtal.
Vid återlämning av bilen Se till att den är i samma skick som när du först hämtade den. Med en full bränsletank, ren och utan några oanmälda skador. Om fordonet inte återlämnas i samma skick som det mottogs kan böter och hanteringsavgifter tas ut av hyrbilsföretaget.
Bilen kommer att hållas åt dig i upp till en timme från den ursprungliga avhämtningshämtningstiden som anges på vouchern.
Om du är medveten om att du kommer att försenas vid ankomsten, uppdatera omedelbart biluthyrningsföretagets hämtningsstation (kontaktuppgifter finns på vouchern). Om du inte uppdaterar stationen kommer bilen inte att sparas åt dig och du kan bli debiterad av biluthyrningsföretaget för att inte ha hämtat bilen.
Så klart är det obligatoriskt att uppge flygnummer som du anländer med när du bokar din hyrbil.
Du kan också uppdatera vårt kontor under våra öppettider genom att ringa 010-5100490 eller använda vår webbchatt.
När du reser in i vissa länder, som Österrike, Schweiz, Slovenien och Ungern, måste du köpa en särskild klistermärke kallat "vignette" vid gränsen för att kunna resa på motorvägar. Du bör ha ett sådant klistermärke även om du bara passerar igenom dessa länder.
Observera att utan det rätta klistermärket riskerar du höga böter. I andra länder som USA, Italien, Frankrike, Norge och fler kan du betala vid vägtullen när du kör in eller ut från motorvägen, eller så kan du köpa en dedikerad enhet som placeras i bilen och hjälper till att betala avgiften utan att behöva oroa dig för att ha kontanter eller stå i onödiga köer.
Vi rekommenderar att du kontrollerar betalningsmetoden för vägtullar i din destination innan du hyr din bil, och meddela oss och biluthyrningsföretaget i förväg om du planerar att resa till andra länder med din hyrbil.
Nej, även om bilen återlämnades innan hyresperioden avslutades kommer du inte att ha rätt till återbetalning för de återstående dagarna.
I händelse av ett fordonsfel: Kontakta hyrbilsföretaget eller vägassistansen vars kontaktuppgifter (gratis samtal) finns på hyresavtalet, bilnycklarna eller i bilens manual, och du kommer att erbjudas hjälp så snart som möjligt. Observera att hjälptelefonnumret vanligtvis är avgiftsfritt, om du använder din mobiltelefon för att ringa det kan eventuella extra kostnader inte återbetalas av hyrbilsföretaget.
Om bilen måste bogseras till en verkstad kommer hyrbilsföretaget att ge dig instruktioner.
I händelse av en kollision eller en olycka: Se till att upprätta en polisrapport och informera hyrbilsföretaget och följ deras instruktioner. Du kommer att behöva fylla i en rapport som inkluderar uppgifter om eventuell tredje part, om det fanns någon. Om du har uppgraderat din hyresplan till Holiday Drives full skydd kommer dessa dokument att krävas när du skickar in din begäran om återbetalning.
Observera att i de flesta fall används depositionsavgiften på en kreditlinje och är inte en faktisk debitering på ditt konto.
Depositionen släpps automatiskt upp till en vecka från slutdatumet för din uthyrning och kan ses på ditt konto efter 14 arbetsdagar.
I händelse av att du är registrerad för en trafikförseelse kommer den lokala myndigheten att be hyrbilsföretaget om ditt namn och adress för att skicka en trafikrapport med detaljer om betalningsalternativen.
Det är viktigt att veta att hyrbilsföretag tar ut hanteringsavgifter för att överföra hyresgästens uppgifter till den relevanta myndigheten. Denna summa anges på din hyresvoucher.
Om du har fått en betalning från ett land utanför Europa kan du betala rapporten enligt de uppgifter som finns på rapporten, vanligtvis genom banköverföring - men ibland kan alternativet att betala på webbplatsen med kreditkort också vara tillgängligt.
För din information finns det två sätt att få en trafikrapport utomlands:
- En rapport som tas emot på platsen - om du redan har fått rapporten under resan och den har ett överföringskonto (IBAN), kan du betala den genom oss, även innan du får en avisering från hyrbilsföretaget. Kontouppgifterna kommer inte alltid att visas på rapporten. I så fall måste du vänta på att få den officiella rapporten från myndigheten.
- En rapport som kommer via hyrbilsföretaget. Det vill säga att hyrbilsföretaget fick rapporten och lämnade den i ditt namn. I det fallet:
A. Du kommer att behöva betala för omvandlingsoperationen (mellan 20-50 euro) via kreditkort, tyvärr kan denna summa inte återbetalas.
B. Du kommer att få en avisering från hyrbilsföretaget om att en rapport har utfärdats och omvandling har utförts, och du måste vänta på att rapporten når dig från myndigheten som utfärdade rapporten.
Om hyrbilsföretaget debiterade dig beloppet på ditt kreditkort, i enlighet med de fullständiga villkoren för Holiday Drives fulla skydd som detaljeras i avsnitt F i hyresvouchers villkor, kommer du att få en återbetalning från Holiday Drive.
Återbetalningen kommer att göras inom 14 arbetsdagar från datumet då alla nödvändiga uppgifter mottogs, av Holiday Drive enligt det belopp som faktiskt debiterades av kreditkortsföretaget. I alla fall kommer återbetalningsbeloppet inte att överstiga det belopp som debiterats av hyrbilsföretaget och kommer inte att överstiga 2 000 EUR (kumulativt belopp).
För att få återbetalning, skicka det till oss via e-post: [email protected]
Det är viktigt att bifoga hyresavtalet med billeverantören och en hänvisning till debiteringen från hyrbilsföretaget
Det finns flera skäl till varför hyrbilsföretaget kan debitera dig extra:
- Försäkring för extra förare
- Försäkring för unga förare
- Barnstol eller barnsäte
- Envägsavgift
- Dubbeltank (vanligtvis med extra bränsleavgift)
- Uppgradering av bilgrupp utförd av dig
- Sen återlämning av bilen
- GPS-enhet
- Skid-/vinterutrustning
- Försäkring för resor till andra länder
- Avgiftsbelagda vägar eller andra statliga avgifter
- Trafikböter (eller hanteringsavgift)
- Passagerar- och bagageförsäkring (PAI) eller någon annan försäkring eller tjänst som du har köpt.
Eventuell tillägg debiteras inklusive lokala skatter och obligatoriska betalningar.
Om anledningen till debiteringen fortfarande är oklar kan du självklart skicka oss en förfrågan.
För att få din förfrågan hanterad så snabbt som möjligt, vänligen inkludera faktureringsinformation (belopp och faktureringsdatum), en kopia av hyresavtalet och beställningsnumret för fordonshyra hos Holiday Drive/ voucher-numret.